ورزش های سبک آبی ( ایروبیک آبی) و کاهش وزن

ورزش یکی از بهترین راه ها برای کاهش وزن است، اما هنگامی که کیلوگرم های اضافی را هر روز با خود حمل می کنید، انجام ورزش دشوار و حتی گاهی اوقات طاقت فرسا و عذاب آور است. مشخص شده است که به همراه یک رژیم غذایی متعادل انجام ورزش هایی مانند یوگا، پیاده روی، دوچرخه ثابت و شنا روش مناسبی برای ارتقای سلامت و کاهش وزن در افراد چاق است.

در دهه های اخیر ورزش های سبک آبی به یکی از مهمترین فعالیت های جسمانی در سیستم سلامتی تبدیل شده است. این ورزش ها در افراد بسیار چاق و یا افراد میان سال و سالمندی که توان انجام ورزش بر روی خشکی را ندارند، بسیار مفیدند. این ورزش ها با استفاده از مقاومت و رانش طبیعی آب، عضلات را به چالش می کشند، بی آنکه فشار اضافه ای به مفاصل وارد کنند. ورزش های آبی سبک شامل بلند کردن پاها در آب، شنای قورباغه به حالت ایستاده، بالا و پایین بردن بازوها، دست و پا زدن در آب، بالا بردن دست ها و جلو دادن سینه به حالت ایستاده و غوطه ور شدن در آب تا کمر یا گردن است.

 فواید ورزش های سبک آبی

ورزش های سبک آبی فواید فراوانی برای افراد چاق دارد: قدرت، تحمل و انعطاف پذیری عضلات را افزایش می دهد، سلامت قلب و عروق را ارتقا می بخشد، دردهای مفاصل را کاهش می دهد، خطر بیماری های مزمن را کاهش می دهد و نیز برای ارتقای سلامت افراد دیابتی و بیماران قلبی مفید است.

ورزش های سبک آبی خطر بیماری های وابسته به چاقی را کاهش می دهند. این ورزش ها سبب کاهش وزن می شوند و به بدن اجازه می دهند که راحت تر حرکت کند. مقاومت سطحی آب سبب افزایش انرژی مصرفی توسط بدن می شود و در نتیجه بدن کالری بیشتری می سوزاند. یک ساعت ورزش سبک آبی می تواند سبب سوختن 364 کالری انرژی در یک فرد 90 کیلویی شود.

نتایج تحقیق بر روی یک گروه از زنان چاق نشان داد که انجام ده هفته ورزش سبک آبی سبب کاهش چشمگیر دردهای مفصلی و افزایش قدرت، تحمل ، تعادل و انعطاف پذیری عضلات شده است. همچنین این تحقیق نشان داد که انجام این ورزش ها اثر مثبتی بر روی انجام فعالیت های روزانه فرد داشته است.

تحقیق دیگری در مورد مقایسه ورزش های سبک آبی و سایر ورزش های ایروبیک که توسط افراد چاق بر روی خشکی انجام می شود، انجام شد و نشان داد که هیچ تفاوتی بین انجام حرکات ایروبیک در آب و سایر ورزش های ایروبیک که در خشکی انجام می شود، وجود ندارد. کالج پزشکی ورزشی‌آمریکا 150- 250 دقیقه فعالیت ورزشی در هفته برای کاهش وزن ملایم و حداقل 250 دقیقه در هفته را برای کاهش وزن بهتر توصیه می کند.

برنامه ورزشی مناسب برای افراد چاق که می خواهند ورزش های سبک آبی را شروع کنند :

تعداد دفعات : حداقل 5 بار در هفته

مدت : حداقل 30 دقیقه

شدت :‌گام های متوسط و استراحت کم در حین ورزش

بسیار مهم است که ورزش در ابتدا آهسته انجام شود و به تدریج که قدرت عضلانی افزایش می یابد، بر شدت و سرعت و مدت آن افزوده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.