ورزش جزء جدایی ناپذیر تعدیل شیوه زندگی برای کاهش وزن

گرچه اصطلاح ورزش و فعالیت بدنی به جای یکدیگر به کار برده می شوند، اما باید گفت که فعالیت بدنی اصطلاحی است مبنی بر هرگونه حرکت بدن توسط عضله اسکلتی که انرژی تولید کند؛ در حالی که ورزش فعالیتی برنامه ریزی شده و ساختاری است. هم فعالیت بدنی و هم فعالیت ورزشی که با شدت متوسط انجام شوند می توانند به تناسب اندام، بهبود عملکرد قلب و تنفس، تقویت قدرت عضلانی و انعطاف پذیری بدن کمک کنند.
ترکیب یک رژیم غذایی متعادل و ورزش موثرترین راه برای کاهش وزن است و مهمتر از آن مهمترین روش حفظ و نگهداری این روند است.
با وجود اهمیت ورزش به عنوان یک جزء‌ مهم رژیم غذایی، تنها نیمی از کسانی که می خواهند وزن کم کنند، به ورزش می پردازند و حتی در میان همین عده هم تقریباً نیمی از آنها به صورت جدی ورزش نمی کنند. اکثریت افراد بزرگسال در کشورمان حداقل توصیه در مورد ورزش کردن که 30 دقیقه به میزان 5-7 بار در هفته را انجام نمی دهند.
توصیه های ورزشی
در افراد سالم توصیه های جدید برای جلوگیری از بیماری های مزمن شامل :
* انجام 30 دقیقه ورزش متوسط 5 بار در هفته و یا انجام ورزش شدیدتر 20 دقیقه 3 بار در هفته.
* دوبار در هفته در هر نوبت ورزش 8-10 حرکت کششی را 10-12 بار تکرار کنید.
توجه کنید که فعالیت ورزشی با شدت متوسط یعنی ضربان قلب کمی تندتر شود و کمی هم عرق کنید و ضمن ورزش کردن بتوانید صحبت هم بکنید که معادل همان پیاده روی تند است. همچنین 30 دقیقه فعالیت بدنی می تواند به صورت یکسره نباشد و بین آنها فواصل 10 دقیقه ای نیز وجود داشته باشد.
توصیه های ورزشی به ویژه برای افراد چاق و کسانی که اضافه وزن دارند، شامل:
انجام تقریباً 60 دقیقه فعالیت ورزشی متوسط تا شدید در بیشتر روزهای هفته وروزانه حداقل 1-5/1 ساعت فعالیت بدنی متوسط برای حفظ روند کاهش وزن.
مسلماً بین آنچه که در مورد ورزش کردن برای کاهش وزن توصیه می شود وآنچه که واقعاً یک فرد چاق انجام می دهد، فاصله ای وجود دارد. بنابراین انجام این توصیه ها مستلزم تغییر در نگرش فرد در خصوص اهمیت ورزش کردن برای کاهش وزن است.
برنامه ورزشی باید آرام آغاز شود و افزایش شدت و مدت ورزش به میزان تحمل فرد و نیز شیوه زندگی او بستگی دارد. بیشتر بزرگسالان برای شروع ورزش نیازی ندارند که از پزشک خود در ا ین مورد کسب تکلیف کنند، اما در عین حال هرکسی که در معرض خطر بیماری قلبی- عروقی قرار دارد مانند افراد سیگاری ، افراد دارای پرفشاری خون و یا کسانی که سابقه خانوادگی دارند ونیز هرکسی که دارویی مصرف می کند که ممکن است بر ورزش کردن او اثر بگذارد مانند داروهای فشار خون، دیابت و … باید حتماً قبل از شروع برنامه ورزشی با پزشک خود دراین خصوص مشورت کند.
بیمارانی که عوارض قلبی و عروقی دارند و یا دچار بیماری ریوی هستند و علائمی مانند درد سینه، گردن و شانه ، تنفس کوتاه در زمان استراحت، خستگی غیرمعمول، تنفس کوتاه در هنگام ورزش و … دارند، حتماً باید یک تست قلبی مانند تست ورزش انجام دهند. همچنین مردان بالای 40 سال و زنان بالای 50 سال نیز لازم است در خصوص ورزش کردن با پزشک خود مشورت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.