مواظب داروهای غیر مجاز باشید

امروزه تناسب اندام برای هر فرد یعنی داشتن وزنی متناسب با سن، قد، جنس و فعالیت­های روزمره شخص و چنایچه فردی با افزایش یا کاهش وزن از تناسب اندام مناسب برخوردار نباشد؛ لازم است تا با استفاده از راهنمایی مشاوران تغذیه با تجربه و استفاده از برنامه‌های درست غذایی به وزن متعادل برسد، متأسفانه در دنیای امروز که هیکل متناسب برای هر شخصی به ویژه دختران جوان ما نهایت آرزوست. بسیاری از مراکز و مؤسسات غیرمجاز به دلیل عدم صلاحیت لازم به خاطر دستیابی به سودهای کلان و بدون هیچ گونه مسئولیتی در قبال سرنوشت مردم به خصوص جوانان کشور، با ارائه رژیم‌های بسیار غلط یا استفاده از دستگاههای غیراستاندارد و داروهای مرگبار، سلامت جامعه را به خاط انداخته و با تبلیغات مکرر در رسانه‌های داخلی و خارجی به جذب مشتری می پردازند .  اکثر این دستگاهها یا داروهای تبلیغی در بسیاری از موارد، عوارض جانبی غیرقابل برگشت دارند، اما همچنان رویایی زیبایی اندام و دستیابی به هیکلی متناسب، جوانان ما را به دام این افراد و گروه‌ها انداخته و متأسفانه زمانی عوارض آنها مشخص که امکان جبران بسیار کم است. اما راه چاره چیست؟

همان­گونه که اشاره شد وزن متناسب برای هر فرد با فردی دیگر تفاوت داشته و معمولاً پس از سالهای سال تجربه در امر تغذیه درمانی، بدون نیاز به فرمولهای پیچیده معمولاً وزن متعادل در افراد مجرد را به شکل زیر می‌توان تخمین زد:

وزن طبیعی= قدمتهای 110 – وزن زیبایی

وزن طبیعی = قدمنهای 105- وزن پزشکی

که معمولاً در افراد با جثه درشت تا حدود پنج کیلوگرم در نظر گرفته می‌شود. البته در کنار درمان‌های لاغری غیراصولی و دارای عوارض می‌توان به مشکلاتی که در کمین مردان جوانی که جهت دستیابی به استیلی عضلانی و زیبا هستند اشاره کرد که این مردان به صورت خودسرانه  از این مکمل ها که توسط دوستان یا مربیان ناآگاه ارائه شده بدون فهمیدن فرق بین مکمل‌های مخرب و غیرمخرب برای زود به نتیجه رسیدن استفاده می‌کنند که متأسفانه در بسیاری موارد از مکمل‌های هورمون دار مانند تستوسترون یا ناندرلون که تحت نام­های مختلف در بازار عرضه می‌شود و بسیاری از مکمل‌های دیگر که مصرف خودسرانه آنها می‌تواند عوارض غیرقابل برگشتی را ایجاد کند استفاده می‌کنند.

در زیر نمونه‌هایی از عوارض ایجاد شده از مصرف این مکمل‌ها را بخوانید:

1- احتمال ابتلا به انواع سرطان‌ها به خصوص پروستات در مردانی که مکمل‌های هورمون دار مصرف کرده، اشکالات جدی کبدی یا سرطان کلیه.

2- عقیمی و نازاشدن این افراد متأسفانه مصرف این هورمون‌ها ابتدا میل جنسی را افزایش داده ولی در درازمدت آن را به شدت کاهش می‌دهد و می‌تواند موجب نازایی در آنان شود.

3- مشکلات ظاهری بدن مانند ریزش شدید مو در آقایان و طاسی زودرس مردانه، بزرگ شدن حجم سینه‌ها در مردان و کوچک شدن در خانم‌ها یا جوش‌های اضافی- به طوری که بعدها اثر ان در درازمدت در چهره باقی خواهدماند (متأسفانه در افراد در حال رشد مصرف داروهای هورمونی به شدت در رشد آنها اختلال ایجاد کرده و حتی باعث کوتاهی قد برای همیشه خواهندشد).

4- مصرف این داروها در بعضی مواقع عوارض روحی و روانی را به دنبال می‌آورد.

گرفتاری‌های رفتاری ناشی از مصرف این داروها در نزد جوانان و خشونت‌های بیش از حد و ایجاد انواع ناهنجاری و مشکلات اجتماعی که گزارش شده است و در نهایت باعث افسردگی شدید حاصل از مصرف این مواد در جوانان خواهدشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.