مواد غذایی موثر بر افزایش میل جنسی

امروزه اختلالات جنسی گوناگون مانند کاهش میل جنسی، ناتوانی جنسی، ارضای زودرس، خستگی جنسی، ناباروری و غیره شیوع فراوانی در جهان پیدا کرده است. زندگی شلوغ و پردغدغه، استرس و هیجان فزاینده، خواب ناکافی ، کاهش ساعت های استراحت، تغذیه نامناسب و ناکافی همگی در بروز این اختلالات نقش دارند. از شمار اینها رژیم غذایی نامناسب نقش غیرقابل انکاری در کاهش میل جنسی دارد و رژیم غذایی مناسب می تواند در پیشگیری و درمان این اختلال بسیار موثر باشد.

کارکرد جنسی بدن تا حدود زیادی توسط غده هیپوفیز وتا اندازه ای توسط غدد فوق کلیوی کنترل می شود. این دو ارگان برای فعالیت مناسب خود به مواد مغذی ای مانند ویتامین های گروه B ، ویتامین E، روی، ویتامین C ، ویتامین A و اسیدهای چرب غیراشباع نیاز دارند.

ویتامین A ویتامینی محلول در چربی است و در تولید مثل سلولی نقش مهمی دارد. از منابع آن می توان به سیب زمینی، هویج، اسفناج، شیر، زرده تخم مرغ و انبه اشاره کرد.

ویتامین های گروه B مانند 1B ( تیامین)، 2B ( ریبوفلاوین)، 3B ( نیاسین) برای تنظیم پیام های عصبی ، کاهش استرس، اتساع عروق و بهبود گردش خون و ساخته شدن هورمون جنسی نقش دارند. از منابع ویتامین های گروه B می توان به غلات سبوس دار مانند جو( در افزایش هورمون تستوسترون نقش بسزایی دارد)، حبوبات ،‌ماهی، تخم مرغ و گوشت اشاره کرد. ویتامین6B از افزایش پرولاکتین که باعث کاهش میل جنسی در زنان می شود،‌ جلوگیری می کند.

الکل سبب کاهش ویتامین های گروه B و کاهش میل جنسی می شود.

ویتامین C در مرکبات، گوجه فرنگی، توت فرنگی، فلفل قرمز، کیوی و … وجود دارد. این ویتامین به سبب اثر آنتی اکسیدانی از چسبیدن و بی تحرکی اسپرم ها جلوگیری می کند و سبب افزایش تحرک اسپرم می شود. این امر سبب پرشدن سریع تر کیسه منی و افزایش میل جنسی می شود. از منابع خوب ویتامین C می توان از لیموترش نیز نام برد. ویتامین C همچنین در سلامت تخمدان نقش دارد.

اثر آنتی اکسیدانی ویتامین C سبب می شود که از حمله رادیکال های آزاد به اسپرم ها جلوگیری شود.

اسیدهای چرب ضروری مانند اسیدهای چرب امگا3 و امگا6 که در ماهی،‌ روغن زیتون و روغن کانولا یافت می شوند، نقش مهمی در تولید هورمون های جنسی دارند.

از مواد معدنی مهمی که در سلامت جنسی نقش دارد، عنصر روی است که آنتی اکسیدانی قوی است و در تولید تستوسترون و افزایش اسپرم و افزایش قدرت جنسی نقش دارد. از منابع آن می توان به میگو، ماهی،‌گوشت، جگر و تخم مرغ اشاره کرد.

منیزیم سبب افزایش قطر عروق خونی و افزایش جریان خون اندام تناسلی می شود. این عنصر با افزایش استقامت ماهیچه های بدن سبب افزایش استقامت جنسی می شود از منابع آن می توان آجیل، غلات سبوس دار و سویا را نام برد.

کاهش استرس و افزایش شادابی بدن سبب ارتقای سلامت جنسی می شود. سروتونین که یک انتقال دهنده عصبی است و در مغز تولید می شود، در اعمال جنسی نقش مهمی دارد. استرس سبب کاهش سروتونین می شود. خواب و استراحت کافی، انجام ورزش و استفاده از مواد غذایی حاوی اسید آمینه تریپتوفان مانند شیر، عسل، گردو،‌ موز و گوشت بوقلمون سبب افزایش تولید سروتونین و افزایش میل جنسی می شود. تریپتوفان پیش ساز سروتونین است.

عنصر سلنیم که یک آنتی اکسیدان است به سلامت اسپرم ها کمک می کند و از منابع آن می توان به ماهی، جگر و غلات کامل اشاره کرد.

مواد غذایی کاهش دهنده میل جنسی

مصرف بیش از حد نوشیدنی های حاوی کافئین سبب اختلال کارکرد غده فوق کلیوی و کاهش میل جنسی می شود. الکل نیز به سبب از بین بردن ویتامین های گروه B و بروز افسردگی سبب کاهش میل جنسی می شود.

مواد غذایی پرچرب و فست فودها به علت داشتن اسیدهای چرب اشباع و اسیدهای چرب ترانس سبب کاهش میل جنسی می شوند.

میل جنسی در برخی از چاق ها کمتر از افراد لاغر است. چاقی می تواند سبب اختلال نعوظ شود. همچنین دیابت، فشارخون بالا، افزایش کلسترول خون، مقاومت به انسولین، مصرف سیگار و مواد مخدر بر روی میل جنسی اثر منفی دارند.

افراط در خوردن گوشت قرمز و غذاهای چرب سبب کاهش تستوسترون می شود.

افزایش آلاینده ها در هوا و کارکردن در محیط های آلوده سبب کاهش سلامت و میل جنسی می شود.

در طب سنتی ایران و هند کتاب های فراوانی درباره مواد غذایی موثر بر افزایش میل جنسی( قوه باه) نوشته شده است، اما اطمینان از صحت و سقم آنها مستلزم بررسی ها و مطالعات فراوانی است. با آنکه نمی توان در درستی برخی مطالب این کتب تردید کرد، اما بسیاری از مطالب موجود در آنها مبنای علمی نداشته و براساس گفته ها، حدسیات، خرافات و دانسته های عوامانه نگاشته شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.