رژیم کاهش وزن زایمان دوران شیر دهی

رژیم کاهش وزن بعد از زایمان و در دوران شیر دهی : همه خانم ها به هنگام بارداری وزن اضافه می کنند که امری طبیعی است. این افزایش وزن حاصل رشد جنین ، جفت ، مایع آمنیوتیک و افزایش چربی ذخیره ای بدن در خانم هاست. اما برخی به علل مختلف مانند پرخوری ، کم تحرکی ، توصیه پزشک به استراحت مطلق در منزل و یا علل دیگر بیش از اندازه معمول وزن اضافه می کنند.

برخی از مادران نیز پس از زایمان ( به ویژه زایمان اول ) نگران سلامت نگران سلامت نوزاد خود هستند و از ترس کافی نبودن و یا خشک شدن شیر ، بیش از اندازه غذا می خورند که می تواند به چاقی شان منجر شود.

یکی از الطاف خداوند به خانم ها برای کاهش وزن پس از زایمان ، شیر دهی است که سبب کاهش میزان چربی ذخیره ای بدن مادر می شود . لذا خانم هایی که می خواهند از وزن خود بکاهند باید شیر دهی را فرصت مناسبی برای کاهش وزن بدانند آشنا شدن با تکنیک های صحیح شیردهی بسیار ضروری است تا روند شیردهی قطع نشود.

رژیم کاهش وزن زایمان

یک نگرانی شایع در بین خانم های شیر ده این است که آیا می توانم در دوران شیردهی رژیم بگیرم ؟ آیا این کار خللی در روند شیردهی و در نتیجه رشد کودک ایجاد نمی کند و مواد مغذی موجود در شیر را کاهش نمی دهد؟

در پاسخ باید گفت اگر مادران شیرده از یک رژیم غذایی مناسب و متعادل پیروی کنند و در کنار آن نظم غذایی مناسب و برنامه ورزشی منظم متناسب با دوران شیردهی داشته باشند ، کاهش وزن امری شدنی است و لطمه ای نیز به شیردهی و کیفیت شیر نخواهد زد. البته بهتر است رژیم تحت نظر متخصص تغذیه باشد.

توصیه می شود که در شش هفته پس از زایمان هیچ اقدامی برای رژیم کاهش وزن صورت نگیرد . از زمان زایمان تا شش ماه پس از آن نیاز به انرژی در مادران شیرده به تدریج افزایش می یابد . اما پس از شش ماهگی و زمانی که نوزاد تغذیه کمکی را شروع می کند ، نیاز به انرژی مادر شیرده به تدریج کاهش می یابد. لذا مادران باید به این نکته توجه کنند که پس از شروع تغذیه کمکی از دریافت کالری اضافی خودداری کنند.

مادرانی که شیر می دهند نباید در پی کاهش وزن سریع باشند و از رژیم های سفت و سخت و تجاری و رژیم هایی که بدن را از بسیاری از مواد مغذی محروم می کنند ، پیروی کنند . افزایش وزنی که در طی 9 ماه حاصل شده است را نمی توان و نباید در یک یا دو ماه بر طرف کرد و به زمان بیشتری نیاز دارد.

رژیم کاهش وزن زایمان دوران شیر دهی

رژیم کاهش وزن دوران شیردهی

رژیم کاهش وزن زایمان دوران شیر دهی : هر چند شیر دهی متناوب در طی شب سبب بر هم خوردن خواب مادر می شود ، ولی مادرانی که می خواهند رژیم یگیرند باید تلاش کنند تا حد ممکن بتوانند نظم خواب و نظم وعده های غذایی خود را رعایت کنند. در ساعت های غیر معمول غذا نخورند و هیچ وعده غذایی را حذف نکنند. به یاد داشته باشید که خواب منظم بسیار بر روند کاهش وزن موثر است. محیط اتاق خواب را از نظر نور ، دمای مناسب و سر و صدا کنترل کنید.

با آنکه مادران شیرده اظهار می دارند که وقت کافی برای ورزش کردن به ویژه خارج از خانه را ندارند ، اما باید گفت که حتی انجام نرمش های سبک و حرکات کششی در خانه و یا انجام رقص می تواند به کاهش وزن و افزایش سوخت و ساز بدن کمک کند. توصیه کلی به انجام یک ساعت پیاده روی تند است که می تواند در خانه و یا خارج از ان در دو نوبت نیم ساعته و یا بک نوبت یک ساعته انجام شود.

پس از زایمان ماهیچه های شکم کمی شل می شود. همچنین پوست شکم هم به خاطر کاهش خاصیت کشسانی شل می شود و خطوط بر روی آن نمایان می شود.انجام ورزش های مناسب به صورت مستمر برای سفت کردن ماهیچه در دراز مدت کمک موثری می کند. استفاده از کرم های مرطوب کننده ، استفاده از دست کاه های اندرمولوژی و آر اف برای پوست شکم مفید است. بست شکم بند یا گن های مخصوص هم ممکن است مفید باشد.

چند توصیه غذایی 

از خوردن غذاهای چرب مانند غذاهای سرخ شده در روغن زیاد ، لبنیات پر چرب ، گوشت های چرب ، سس مایونز ، خامه ، سر شیر ، مارگارین و غذاهای فست فودی بپرهیزید.

مصرف کربوهیدرات های ساده که کالری زیادی دارند اما مواد مغذی کمی دارند مانند انواع کیک ، شیرینی ، آب نبات ،شکر ، نوشابه های گازدار و … محدود کنید.

با مصرف نان های سبوس دار ، میوه و سبزی تازه  و حبوبات میزان دریافت فیبر غذایی را افزایش دهید.

وعده صبحانه را حذف نکنید.

نظم وعده های غذایی را حفظ کنید. کسانی که وعده های غذایی منظمی دارند روزانه 200 – 300 کالری بیشتر از کسانی که نا منظم غذا می خورند ، کالری می سوزانند.

دریافت آب کافی و نوشیدن 8 – 12 لیوان مایعات در روز توصیه می شود.

حتما تحت نظر متخصص تغذیه رژیم بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.