رژیم کانادایی – فواید و عوارض رژیم کانادایی اصلی

رژیم کانادایی یکی از بهترین روش ها برای کسانی است که دغدغه ی کاهش وزن سریع دارند. امروزه شاهد انواع رژیم های غذایی هستیم و هر کدام ادعا می کنند که باعث کاهش وزن سریع می شوند. برنامه غذایی کانادایی یکی از این رژیم های سریع است که ادعا می کند به سرعت بیش از 10 کیلوگرم وزن کم می کند. رژیم لاغری کانادایی به دلیل اینکه یکی از رژیم های یویو (رژیم هایی که در کوتاه مدت باعث کاهش وزن می شوند اما پایدار نیستند) به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است.

آیا می خواهید در مورد برنامه های غذایی بیشتر بدانید؟ در این مقاله به چند سوال در مورد کاهش وزن با رژیم کانادایی پاسخ می دهیم!

رژیم غذایی کانادایی چیست

رژیم غذایی کانادایی چیست؟

رژیم غذایی کانادایی بر اساس رژیم مدیترانه ای است. رژیم مدیترانه ای یک رژیم غذایی کاملاً تحقیق شده و مورد حمایت برای سلامت قلب است. مصرف سبزیجات، میوه ها، غلات، حبوبات، آجیل، ماهی و روغن زیتون و کاهش گوشت و شیرینی اساس این طرح است. هر دو الگوی رژیم غذایی مدیترانه ای و کانادایی مشابه هستند، با ½ بشقاب سبزیجات و میوه، ¼ بشقاب غلات کامل و ¼ بشقاب پروتئین در وعده های غذایی. انواع رژیم های کانادایی به دو نوع کلی تقسیم می شوند: یک رژیم غذایی 7 روزه و یک رژیم غذایی 13 روزه (رژیم غذایی 15 روزه).

میزان مجاز کالری دریافتی روزانه در رژیم غذایی کانادایی چقدر است؟

رژیم غذایی کانادایی به افراد کمک می کند تا تنها در دو هفته تا 22 پوند (حدود 10 کیلوگرم) وزن کم کنند. کالری دریافتی معمول روزانه در این رژیم حدود 600 تا 1500 کالری است. اما توجه به این نکته نیز مهم است که برای کاهش وزن، افزایش سطح فعالیت فرد و کاهش انرژی دریافتی ضروری است، اما مصرف مواد غذایی سالم و مغذی به همان اندازه مهم است. به همین دلیل است که باید از غذاهایی که حاوی کربوهیدرات‌های ساده و تصفیه‌شده، چربی‌های اشباع شده و چربی‌های ترانس هستند اجتناب کنید و در عوض از غذاهای غنی از مواد مغذی زیر استفاده کنید:

  • سبزیجات و میوه ها
  • ماهی
  • گوشت بدون چربی و مرغ
  • تخم مرغ
  • حبوبات لبنی کم چرب یا بدون چربی
  • آجیل و خشکبار
  • غلات
  • نکته ضروری برای کاهش وزن در رژیم غذایی کانادایی، خوردن غذاهای کم کالری و سالم است.

قوانین رژیم غذایی کانادایی

قوانین رژیم غذایی کانادایی

رژیم غذایی کانادایی کوتاه مدت اما کمی سخت است. این رژیم باید در کمتر از 15 روز تمام اصول را رعایت کند و اگر به هر دلیلی کوچکترین تخلف یا سهل انگاری رخ داد، فرد باید فورا رژیم را قطع کند و تا 6 ماه حق تکرار آن را نخواهد داشت. سه وعده غذایی در روز در این رژیم وجود دارد که باید همان غذاهای ذکر شده در رژیم باشد.

گاهی خوردن یک حبه قند یا یک تکه ماهی یا ژامبون با آبغوره یا ماست در برخی از روزهای رژیم امکان پذیر است، اما باید در برنامه نوشته شود و کالری اضافی مصرف نکنید. این رژیم فاقد میان وعده است و هیچ کس مجاز نیست غذای دیگری را به این رژیم اضافه کند. اجتناب از فعالیت بدنی شدید و نوشیدن آب فراوان نیز بخشی از رژیم غذایی کانادایی است

مزایای برنامه رژیم غذایی کانادایی

رژیم غذایی کانادایی ادعا می کند که متابولیسم فرد را برای همیشه تغییر می دهد تا کاهش وزن آسان تر شود و نتایج در آینده حفظ شود. مزایای این رژیم عبارتند از:

  • افزایش مصرف میوه و سبزیجات
  • مصرف قند و الکل را کاهش دهید
  • بهبود کیفیت و ظاهر پوست
  • خلق و خوی بهتر
  • هضم و متابولیسم بهتر
  • سم زدایی
  • درمان سندرم روده تحریک پذیر و یبوست
    با این حال، ذکر این نکته ضروری است که تحقیقات کافی برای حمایت از این ادعاها وجود ندارد.

رژیم غذایی کانادایی شامل فیبر بالا است، بنابراین می تواند به درمان یبوست کمک کند.

رژیم غذایی کانادایی چه عوارضی دارد؟

در حالی که رژیم کانادایی موفقیت آمیز و برای استفاده آسان تلقی می شود، اکثر متخصصان تغذیه پیروی از آن را توصیه نمی کنند زیرا اگرچه باعث کاهش وزن فوری می شود، اما عوارض جانبی نیز دارد، از جمله موارد زیر:

بی ثباتی در کاهش وزن

بی ثباتی در کاهش وزن

کاهش وزن گسترده در کوتاه مدت غیرمنطقی و ناپایدار به نظر می رسد. افراد همچنین ممکن است برای رفع گرسنگی خود غذاهای ممنوعه بخورند و این می تواند رژیم غذایی را به هم بزند. علاوه بر این، رژیم غذایی کانادایی به دلیل سخت گیری، فرد را در مسیر درستی برای یک سبک زندگی پایدار و سالم قرار نمی دهد. یک رژیم غذایی خوب باید واقع بینانه، پایدار و طولانی مدت باشد و زندگی سالم تری را برای فرد به ارمغان بیاورد.

محدودیت غذاهای مغذی

لیست مواد غذایی در رژیم غذایی کانادایی بسیار کم است و دریافت طیف کامل ویتامین ها و مواد مغذی مورد نیاز بدن برای عملکرد صحیح را دشوار می کند. برخی از برنامه های رژیم غذایی کانادایی سعی در حل این مشکل با توصیه مکمل یا مولتی ویتامین دارند، اما قرص های ویتامین نمی توانند جایگزین تغذیه سالم شوند و ممکن است افراد دچار سوء تغذیه شوند. برخی از عوارض جانبی مضر تر عبارتند از:

  1. احتمال بازگشت وزنی
  2. سنگ کیسه صفرا
  3. خستگی
  4. سرگیجه
  5. ریزش مو
  6. خشک بودن پوست
  7. ساعات مجاز مصرف غذا
  8. کاهش وزن چیزی فراتر از شمارش کالری است، به همین دلیل است که بسیاری از رژیم ها بر کیفیت غذا یا درشت مغذی ها تمرکز دارند. متغیر دیگری که اخیرا مورد توجه محققین قرار گرفته تاثیر زمان صرف غذا است. بر اساس مطالعات اخیر، ساعات صرف شده برای خوردن وعده های غذایی تاثیر بسزایی در موفقیت کاهش وزن دارد. البته زمان دقیقی برای این کار وجود ندارد زیرا احتمالا این زمان ها برای افراد مختلف متفاوت است. اما نکات کلی برای برنامه ریزی غذا وجود دارد.

اتفاق نظر متخصصان و محققان بر این است که افراد باید زودتر شام بخورند (حداقل دو تا سه ساعت قبل از رفتن به رختخواب). خوردن شام زودتر به بدن اجازه می دهد قبل از خواب مقداری کالری بسوزاند و باعث می شود فرد با آرامش بیشتری بخوابد. این بدان معناست که خوردن شام در ساعت 5 بعد از ظهر، برخلاف ساعت 8 بعد از ظهر، می تواند با نزدیک شدن به ساعت داخلی بدن بر کاهش وزن تأثیر بگذارد. علاوه بر این، شام زودهنگام زمان ناشتا بودن بدن را افزایش می دهد و چربی سوزی را افزایش می دهد و تنظیم هورمون های موثر بر اشتها و قند خون را بهبود می بخشد.

به نظر می رسد زمان ناهار تأثیر جزئی در کاهش وزن دارد، اما آنچه در مورد ناهار قابل توجه است این است که باید حجیم ترین وعده غذایی باشد. ریتم های شبانه روزی کارایی بدن را در اوایل روز در هضم غذا، سوزاندن کالری و تنظیم هورمون ها افزایش می دهد. رایج ترین سوال در مورد صبحانه این است: “اگر می خواهید وزن کم کنید، آیا باید صبحانه بخورید؟” هنوز پاسخ قطعی برای این سوال وجود ندارد، اما بین شام و اولین وعده غذایی روز بعد باید حداقل 12 ساعت فاصله باشد. صبحانه باید پر از مواد مغذی باشد.

رژیم کانادایی چگونه به کاهش وزن شما کمک می کند؟

در رژیم غذایی کانادایی به دلیل 13 روز تغذیه ناکافی، شوک وحشتناکی به بدن وارد می شود. پس از پایان دوره، بدن دچار گرسنگی می شود و تمایل به خوردن انواع غذاها را افزایش می دهد. هنگام مقایسه وزن در رژیم غذایی کانادایی با رژیم قبلی، نه تنها چربی بدن کاهش می یابد، بلکه بدن در این دوره مقدار زیادی آب از دست می دهد. هنگامی که بدن در مدت کوتاهی شوکه می شود، به جای سوزاندن چربی، آن را ذخیره می کند تا از انرژی خود در عملکردهای حیاتی مانند ضربان قلب و تنفس استفاده کند.

رژیم هفت روزه کانادایی

رژیم هفت روزه کانادایی

صبحانه:

یک وعده سالاد توفو شامل یک آووکادو، دو عدد گوجه فرنگی متوسط،  (حدود 30 گرم) توفو، یک قاشق غذاخوری سرکه بالزامیک

  • 400 کالری
  • کربوهیدرات 29.9 گرم
  • پروتئین 8.6 گرم
  • چربی 31.1 گرم

ناهار:

یک وعده غذایی سبک شامل: نصف قاشق چایخوری روغن نباتی، یک چهارم پیاز کوچک، نصف فنجان پوره سیب زمینی و (حدود 60 گرم) گوشت گاو پخته + یک کاسه ماست کم چرب

  • 405 کالری
  • کربوهیدرات 39.2 گرم
  • پروتئین 26.6 گرم
  • چربی 15.3 گرم

شام:

یک تخم مرغ بزرگ، نصف سفیده تخم مرغ بزرگ، نصف فنجان بروکلی و نصف قاشق چایخوری روغن زیتون + 1 فنجان پنیر، نصف فنجان زغال اخته و یک قاشق عسل

  • 379 کالری
  • کربوهیدرات 38.4 گرم
  • پروتئین 38.8 گرم
  • چربی 7.7 گرم

رژیم 13 روزه کانادایی

رژیم 13 روزه کانادایی

روز 1:

صبحانه: قهوه سیاه (همیشه بدون شکر و شیر)

ناهار: 2 عدد تخم مرغ آب پز و اسفناج پخته شده (در جایی که غذا مقداری ندارد، افراد می توانند هر چقدر که می خواهند بخورند)

شام: استیک بدون چربی کبابی

روز 2:

صبحانه: قهوه سیاه با نان سبوس دار

ناهار: ژامبون (200 گرم)

شام: استیک بدون چربی کبابی، سالاد سبز (فقط با کاهو و خیار)، و میوه های تازه (به جز موز)

روز 3:

صبحانه: قهوه سیاه و نان سبوس دار

ناهار: 2 عدد تخم مرغ آب پز، سالاد گوجه فرنگی و لوبیا سبز

شام: 1 تکه ژامبون و سالاد سبز (فقط خیار و کاهو)

روز 4:

صبحانه: قهوه سیاه و نان سبوس دار

ناهار: هویج پخته یا خام با پنیر

شام: سالاد میوه (هر میوه ای که دوست دارید) و ماست طبیعی

روز پنجم:

صبحانه: هویج (پخته یا خام) با لیمو و قهوه سیاه

ناهار: ماهی سفید کبابی با گوجه فرنگی خام

شام: استیک کبابی و سالاد سبز

روز ششم:

صبحانه: قهوه و نان گندم

ناهار: 200 گرم مرغ کبابی

شام: 2 عدد تخم مرغ آب پز با هویج

روز هفتم:

صبحانه: چای لیمو

ناهار: استیک و میوه کبابی

شام: هر چیزی (حتی اگر در این لیست نباشد)

روز هشتم:

صبحانه: قهوه سیاه با هر مقدار شکر

ناهار: 2 عدد تخم مرغ آب پز، اسفناج پخته شده

شام: 200 گرم استیک کبابی

روز نهم:

صبحانه: قهوه سیاه و نان گندم

ناهار: استیک کبابی و سالاد سبز

شام: 200 گرم ژامبون

روز دهم:

صبحانه: قهوه سیاه و نان سبوس دار

ناهار: 2 عدد تخم مرغ آب پز، گوجه فرنگی و سالاد لوبیا سبز

شام: ژامبون و سالاد سبز (فقط خیار و کاهو)

روز یازدهم:

صبحانه: قهوه سیاه و نان سبوس دار

ناهار: هویج پخته یا خام با پنیر شام

شام: سالاد میوه و ماست

روزهای 12 و 13:

صبحانه: قهوه سیاه و نان سبوس دار

ناهار: گوجه فرنگی و مرغ با پوست کبابی

شام: 2 عدد تخم مرغ آب پز با هویج

چه کسانی در رژیم غذایی کانادایی مجاز هستند؟

رژیم کانادایی برای همه افراد مجاز است به جز زنان باردار، کودکان و افراد مبتلا به بیماری های خاص مانند دیابت یا انواع سرطان.

جایگزین های رژیم غذایی کانادایی

بهترین جایگزین برای رژیم های کوتاه و سریع، مانند رژیم متابولیسم 13 روزه، استفاده از روش های زیر است:

  • سطح فعالیت و ورزش هفتگی را افزایش دهید
  • نوشیدن مقدار زیادی آب
  • میوه ها و سبزیجات تازه مصرف کنید
  • وعده های غذایی را حذف نکنید
  • مصرف فست فودها را کاهش دهید
  • خواب کافی
  • مدیریت استرس
  • از مصرف زیاد غذا خودداری کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.