رژیم غذایی مناسب برای میگرن در تهران

رژیم غذایی مناسب برای میگرن در تهران : میگرن یک سر درد واسکولار عود کننده است و علائم آن شامل سر درد شدید ، تهوع ، استفراغ ، اختلال بینایی و سرگیجه است . عوامل موثر بر بروز میگرن رژیم غذایی ، برخی غذا های خاص ، الکل ، تغییرات هورمونی ، استرس ، سبک زندگی ، شدت روشنایی و نور ، بوهای نا مطبوع و شدید ، تغییرات آب و هوا ، کمبود خواب یا خواب زیاد ، مسایل عاطفی ، ورزش شدید و … است. 

رژیم غذایی مناسب  برای میگرن رژیمی است که متعادل و شامل همه گروه های غذایی به ویژه میوه و سبزی فراوان باشد و از غذا های محرک تهی باشد. برای تشخیص غذاهای محرک علاوه بر غذاهایی که شناخته شده اند ، فرد باید به روش آزمون و خطا از غذاهایی که باعث بروز میگرن در او می شوند ، خودداری کند.معمولا آلرژن های غذایی ، الکل ، تیرامین ، هیستامین ، فنیل آمین ، نیتریت ها ، منو سدیم گلوتامات و کافئین با بروز میگرن ارتباط دارند.

یکی از محرک های میگرن مواد غذایی حاوی انواع آمین مانند فنیل اتیل آمین موجود در شکلات ، اوکتو پامین موجود در مرکبات و مهم ترین آن تیرامین است که در انواع نوشیدنی های الکلی به ویژه شراب ، پنیر های سفت و کهنه ، ماست و خامه ترش ، ماهی دودی ، گوشت دودی و غذاهای تخمیری مانند نان های تخمیری ، آبجو و غیره وجود دارد.

مواد غذایی حاوی نیتریت یا نیترات سدیم در بروز سر درد های میگرنی بسیار نقش دارند که از شمار آنها می توان به سوسیس و کالباس  و سایر غذاهای آماده و نیمه آماده اشاره کرد.

رژیم غذایی مناسب برای میگرن در تهران

رژیم غذایی برای درمان میگرن در تهران

منو سدیم گلوتامات که طعم دهنده مهمی در صنایع غذایی است و در بسیاری از مواد غذایی و چاشنی ها  مثل انواع سس ها وجود دارد ، از محرک های بروز میگرن است. بنابر این توجه به برچسب غذایی و ترکیبات غذایی مندرج بر روی بسته های مواد غذایی برای تشخیص وجود این ماده مهم است. کافئین موجود در قهوه ، چای و نوشیدنی های کولا از عوامل محرک بروز سر درد های میگرنی است . البته ممکن است مصرف کافئین در کوتاه مدت اثری ایجاد نکند اما در دراز مدت موثر است.

آسپارتام موجود در شیرین کننده های رژیمی و یا نوشابه های رژیمی در افراد مستعد ایجاد سر درد می کند. یکی ار کارهایی که در رژیم ضد میگرن باید انجام داد جلوگیری از نوسانات قند خون و افت قند خون است . بنابراین استفاده از نان و غلات کامل در وعده های غذایی که قدرت سیرکنندگی زیادی دارند و قند خون را در طی روز ثابت نگه می دارند و نیز داشتن میان وعده های سالم بسیار مهم است. پرهیز از گرسنگی و حذف نکردن وعده های غذایی ضروری است. 

استفاده منظم از مواد غذایی  ضد التهاب مانند امگا 3 ، زنجبیل ، زردچوبه  سیر و ویتامین 

اسید های چرب امگا 3 در غذاهایی مانند ماهی های چرب مثل سالمون ، تن و ساردین ، زیتون و گردو وجود دارد.

همچنین زنجبیل به سبب خواص ضد التهابی از دیرباز برای درمان میگرن توصیه شده است.

مصرف آب فراوان توصیه می شود و لازم است با نوشیدن آب زیاد از کم آبی بدن جلوگیری شود. پیش از آنکه تشنه شوید ، آب بنوشید.

مصرف غذا های حاوی منیزیم مانند بادام ، تخم کدو ، جو دو سر ، نخود فرنگی و یا مکمل منیزیم هم توصیه می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.