رژیم غذایی فوری دیابت

رژیم غذایی فوری دیابت : دیابت یک نوع اختلال در سوخت و ساز بدن است و به واسطه این اختلال بدن قادر به استفاده کامل از قند نیست. دیابت اولین عامل کوری و دومین عامل قطع پا در دنیاست. اگر در کودکی یا سنین جوانی بروز کند به آن دیابت نوع یک یا دیابت جوانان و اگر در سنین بالاتر  بروز کند به آن دیابت نوع دوم یا دیابت بزرگسالان می نامند.

علت این بیماری ناشناخته است و اختلال در سیستم اندوکرین و به ویژه اختلال در پانکراس ( لوزالمعده ) موجب آن است. پانکراس حاوی مجموعه ای از  سلول هاست که جزایر لانگرهانس نامیده می شوند. این جزایر هورمونی به نام انسولین ترشح می کنند که برای سوخت و ساز کربوهیدرات ها یا قند ها ضروری است. اگر این اختلال به قطع کامل انسولین منجر شود به آن دیابت وابسته به انسولین یا نوع یک و اگر به تولید ناکافی انسولین و مقاومت به انسولین در سطح  سلولی منجر شود به دیابت غیر وابسته به انسولین یا نوع دوم می گویند.

رژیم غذایی فوری و مناسب برای دیابت

دو عامل مهم در بروز دیابت چاقی و وراثت ( ژنتیک ) هستند. در دیابت نوع دوم که معمولا پس از 40 سالگی بروز می کند ، بیشتر موارد ابتلا با چاقی همراه است و عادت های بد غذایی ، پرخوری و نداشتن فعالیت بدنی و کم تحرکی زمینه بروز بیماری را فراهم می سازد. فشار های عصبی و استرس هم می تواند به بروز دیابت کمک کند. بیماری های عفونی و تصادفات هم می توانند در بروز آن موثر باشند. کمبود برخی عناصر ضروری کمیاب مانند روی ، کروم ، منیزیم و سلنیوم مقاومت به انسولین را افزایش می دهند.

علائم دیابت شامل پرنوشی ، پر ادراری ، پرخوری ، ضعف جسمانی ، کاهش وزن ، خارش ، عفونت و اختلال در دید است.

عوارض شایع دیابت پیدایش کتواسیدوز است که نشانه تجمع چربی در خون است و در موارد حاد و پیشرفته بیماری قابل تشخیص است. همچنین در این بیماران اکسیداسیون اسید های چرب افزایش می یابد و ایجاد اجسام  ستونی می کند که از طریق تنفس دفع می شوند و به همین دلیل تنفس بیمار بوی میوه می دهد. در فقدان انسولین تری گلیسرید ، کلسترول و فسفولیپید های خون افزایش می یابد که افزایش غلظت آنها سبب بیماری های قلبی عروقی و فشار خون در افراد دیابتی می شود.

دیابت نوع یک

در این نوع دیابت مقدار انسولین بسیار کم است و یا اصلا تولید نمی شود.به همین سبب فرد مبتلا باید انسولین تزریق کند.معمولا تزریق انسولین دو تا سه بار در روز انجام می شود. اندازه گیری منظم قند خون در این بیماران بسیار اهمیت دارد تا از کم بودن یا زیاد بودن قند خون جلوگیری شود.رژیم درمانی در بیمارانی که انسولین تزریق می کنند باید با برنامه تزریق انسولین و عادت های غذایی و فعالیت بدنی فرد مطابقت داشته باشد.

دیابت نوع دوم

مقاومت به انسولین در محل های گیرنده انسولین در سطح سلول و نارسایی سلول های بتا از زمینه های بروز آن است. برای تنظیم قند خون انسولین زیادی تولید می  شود. معمولا با تجویز داروهای پایین آورنده قند خون ، رژیم غذایی مناسب و ورزش می توان بیماری را کنترل کرد.کاهش تنها 5 درصد وزن می تواند کمک کننده باشد.

دیابت بارداری

این دیابت موقتی  است و در ماه های آخر بارداری ظاهر می شود و علت آن وجود هورمون های آنتاگونیست انسولین است که از جفت ترشح می شود. بیشتر کسانی به آن مبتلا می شوند که سابقه ابتلا به دیابت نوع دوم در خانواده داشته باشند. در صورتی که رژیم غذایی ، وزن و سبک زندگی کنترل نشود ، این افراد می توانند در آینده مستعد به ابتلا به دیابت باشند. شیردهی در کاهش وزن و چربی بدن و کاهش مقاومت به انسولین بسیار موثر است. همچنین تغذیه نوزاد با شیر گاو در تحریک بروز دیابت نوع یک در سنین بالاتر نقش دارد.

رژیم غذایی فوری دیابت تهران

رژیم غذایی

رژیم غذایی بیماران دیابتی مانند افراد عادی تنظیم می شود و میزان انرژی و پروتئین آن مشابه افراد عادی است . چون دیابت خطر بیماری قلبی عروقی را افزایش می دهد دریافت چربی باید کمی از حد معمول کمتر باشد . استفاده از چربی های سالم و پرهیز از روغن های جامد و غذاهای سرخ شده ضروری است. میزان کربوهیدرات بر اساس قند خون ، آزمایش ادرار و میزان انسولین قابل دسترس بدن ارزیابی و تعیین می شود. محدودیت کربوهیدرات تا حدی لازم است و بیشتر شامل شکر و مواد غذایی شیرین می شود گرچه در مصرف کلی کربوهیدرات های مناسب نیز نباید افراط کرد.جلوگیری از افزایش وزن ، اصلاح سبک زندگی و ورزش منظم در کنترل دیابت به ویژه دیابت نوع دوم نقش بسیاری دارد.

رژیم غذایی فوری دیابت در تهران

رژیم مدیترانه ای که در آن روغن هایی مثل روغن زیتون ،غلات کامل و غذاهای گیاهی بیشتر استفاده می شود و گوشت قرمز و غذاهای فرآوری شده کمتر و لبنیات پر چرب محدود تر است رژیم غذایی مناسبی برای افراد دیابتی است. همچنین رژیم گیاه خواری کم چرب هم رژیم مناسبی برای دیابتی هاست. روغن های جامد و روغن های حاوی اسید چرب ترانس که در غذاهای آماده وجود دارند سبب افزایش حساسیت به انسولین می شوند.مصرف نمک باید در افراد دیابتی کنترل شود و میزان مصرف آن کاهش یابد.

مواد مغذی مهم در کنترل بیماری دیابت

کروم تحمل گلوکز را بهبود می بخشد و موجب ثبات قند خون می شود . منابع غذایی آن شامل غلات کامل ، غذاهای دریایی ، کلم بروکلی ، لبنیات ، گوشت گوساله ، جگر و …

C ویتامین

تحمل گلوکز را بهبود می بخشد و نیاز به انسولین را کاهش می دهد و از عفونت ها پیشگیری میکند و سبب تقویت

رگ های خونی می شود.

E ویتامین 

در پیشگیری از اختلالات عروقی ، بهبود تحمل گلوکز نقش دارد . منابع غذایی آن شامل بادام ، جوانه گندم ، کره بادام زمینی ، فندق ، کیوی ، فلفل دلمه ای ، شلغم ، گوجه فرنگی جعفری

بیوتین می تواند سطح قند خون را کاهش دهد و برای نوروپاتی دیابتی مفید است . منابع آن شامل قارچ ، آووکادو ، برگ چغندر ، تخم مرغ ، ماهی سالمون ، کره بادام زمینی ، نان گندم کامل ، موز و سویا

منیزیم می تواند تولید انسولین را بهبود دهد

می تواند ترشح انسولین را افزایش دهد و میزان قند خون را کاهش دهدDویتامین

غذاهای مفید برای دیابتی ها

غلات کامل ، جو ، جو دوسر ، برنج قهوه ای ، حبوبات ، شیر سویا ، بادام زمینی ، ماهی ، گوشت بدون چربی ، تخم مرغ ، میوه های تازه ، آووکادو ، ریواس ، زغال اخته ، کلم بروکلی ، قارچ ، اسفناج ، شنبلیله ، پیاز ، کلم قمری ، خربزه تلخ …

دارچین ، میخک ، زردچوبه و برگ بو ادویه هایی هستند که تولید انسولین را افزایش میدهند.

جوشانده برگ بلوبری 2 لیوان در روز صبح و عصر سطح قند خون را کاهش می دهد.

یک قاشق غذاخوری عصاره صبر زرد دو بار در روز پایین آورنده قند خون است .

پودر تخم شنبلیله کاهش دهنده قند خون و بهبود تحمل گلوکز است.

تیمو کینون مهمترین اسید چرب در روغن سیاهدانه است که یک آنتی اکسیدان قوی است و سبب کاهش مقاومت به انسولین می شود.

علاوه بر ورزش روزانه انجام ورزش های ریلکسی مثل ماساژ ، یوگا ، مراقبه سبب کاهش استرس و بهبود عملکرد پانکراس و ثابت کننده قند خون هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.