رژیم غذایی در سه ماهه نخست بارداری

تغذیه در ماه های نخست بسیار مهم است، گرچه برخی خانم ها شاید ندانند که باردارند. از آنجا که ماه های نخست زمان تشکیل لقاح و رشد اولیه جنین است ونیز تغییرات رشد بسیار سریع است، رژیم غذایی باید طوری باشد که هم نیازهای زن باردار و هم نیازهای جنین برطرف شود.
مهم است که خانم باردار از همه گروه های غذایی شامل نان و غلات، گوشت، حبوبات و تخم مرغ، میوه و سبزی، لبنیات و حتی چربی ها به میزان مناسب مصرف کند.
میزان وزن گرفتن مادر در این سه ماهه 1-2 کیلوگرم است. کسانی که نمایه توده بدنی (BMI) آنها کمتر از 8/19 است تا 5/2 کیلو هم می توانند وزن بگیرند. در افراد چاقی که نمایه توده بدنی شان بین 25- 30 است وزن گرفتن باید زیر یک کیلو باشد.
یکی ازمشکلات سه ماهه اول حالت تهوع و ناراحتی های گوارشی است. یکی از راه ها برای مقابله با این وضعیت کاهش حجم مواد غذایی و افزایش تعداد وعده های غذایی است. غذاها باید سبک، کم حجم و زودهضم باشد و مصرف غذاهای پرچرب، فست فودی، غذاهای پرادویه ،‌نوشیدنی های گازدار، غذاهای شور، غذاهای نفاخ باید محدود شود.
برای پیشگیری از تهوع صبحگانی بهتر است خانم باردار بعد از بیدارشدن به حالت درازکش یک تکه نان خشک و بیسکویت بخورد و سپس از جای خود برخیزد. همچنین برای پیشگیری از یبوست این ماه ها بهتر است از غذاهای فیبردار مانند میوه و سبزی، حبوبات، غلات و نان های سبوس دار استفاده شود.
توصیه میشود خانم باردار بلافاصله پس از مصرف غذا دراز نکشد.
در سه ماهه اول بهتر است 100-150 کالری به میزان کالری دریافتی روزانه اضافه شود.
بررسی وضعیت آهن در سه ماهه اول بارداری اهمیت زیادی دارد. مصرف غذاهای غنی از آهن مانند، دل و جگر و گوشت قرمز به همراه مصرف غذاهای حاوی ویتامین C مانند مرکبات ، توت فرنگی و … بسیار مفید است.
مصرف ماهی و غذاهای حاوی اسیدهای چرب امگا3  توصیه می شود و بهتر است هفته ای 2 بار ماهی در رژیم غذایی خانم باردار قرار گیرد.
مصرف مکمل فولیک اسید حتی قبل از آغاز بارداری توصیه می شود.
از عناصر مفید دیگر عنصر روی است که منابع آن گوشت قرمز، ماهی، لبنیات و آجیل است.
مصرف روزانه 3 لیوان شیر یا ماست، 1-2 عدد گردو در روز، چربی های امگا3 مانند روغن کانولا، هفته ای 2 بار ماهی، میوه و سبزی تازه و گنجاندن میوه و سبزی نارنجی که حاوی ویتامین A است و برای رشد و سلامت جنین ضروری است، توصیه می شود.
توجه به سلامت مواد غذایی و پرهیز از مصرف غذاهای ناسالم، مانده و غذاهایی که احتمال بروز آلودگی میکروبی دارند، بسیار مهم است.
استعمال دخانیات و مصرف الکل برای مادر باردار بسیار خطرناک است.
بهتر است در سه ماهه اول هیچ دارویی بدون توصیه پزشک مصرف نشود.
انجام آزمایش شمارش کامل گلبولهای خون ( CBC) در اوایل بارداری بهترین روش برای بررسی وضعیت خونی خانم باردار وتشخیص کم خونی فقر آهن وسایر کم خونی هاست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.