رژیم غذایی در سندرم روده تحریک پذیر

رژیم غذایی در سندرم روده تحریک پذیر : این سندرم که به آن کولون اسپاسمی  هم می گویند عارضه ای است که در آن عضلات روده منقبض می شوند . علت بروز این سندرم ممکن است حساسیت غذایی ، الکل ، سیگار ، کافئین ، برخی داروها ، سوء جذب قند ها  ( لاکتوز شیر ، مقدار زیاد فروکتوز در آبمیوه ها و برخی میوه ها ، سوربیتول و گزیلیتول در محصولات رژیمی ) و یا عدم تعادل باکتریایی روده باشد. استرس می تواند تشدید کننده این بیماری باشد.

علائم این بیماری شامل اسهال و یبوست متناوب ، تیر کشیدن و درد شدید در ناحیه شکم ، ورم روده ، وجود گاز در روده ، کاهش اشتها ، خستگی مداوم و بوی بد دهان است. در این بیماری باید غذاهایی که علائم را تشدید می کنند محدود شود و از رژیم غذایی مناسب آن استفاده شود .معمولا رژیم  زیاد نباشد. منظور از فود مپ FOODMAP برای این بیماران رژیمی است که حاوی مواد غذایی با  غذایی مناسب رژیم غذایی در سندرم روده تحریک پذیر به مجموعه ای از کربوهیدرات های کوتاه زنجیر قابل تخمیر مانند الیگو ساکارید ها ، پلیول ها ، فروکتوز زیاد و لاکتوز گفته می شود .

این مواد غذایی وقتی به روده بزرگ میرسند باکتری های موجود در روده آنها را تخمیر می کنند و گاز هیدروژن آزاد می کنند که سبب نفخ ، تورم و درد شکم می شوند. فردی که دچار روده تحریک پذیر است باید از غذاهای حاوی فودمپ زیاد دوری کند و غذاهای حاوی فودمپ کم انتخاب کند. البته بسیاری از غذاها باید به روش آزمون و خطا سنجیده شوند و به تدریج آنهایی که باعث تشدید علائم میشود ، حذف گردند.

رژیم غذایی در سندرم روده تحریک پذیر

غذاهای حاوی فودمپ زیاد

میوه ها : خرما ، گیلاس ، تمشک ، زرد آلو ، انجیر ، هندوانه ، گلابی ، هلو ، شلیل

نان و غلات : گندم ، نان گندم ، کلوچه ، بیسکویت. همچنین سایر غلات حاوی گلوتن مانند جو و چاودار محدود شوند.

حبوبات : نخود ، عدس ، لوبیای قرمز ، سویا و لوبیای پخته

سبزیجات : مارچوبه ، کلم بروکلی ، گل کلم ، پیاز ، موسیر ، قارچ ، تره فرنگی

محصولات لبنی پرچرب ، خامه

غذاهای حاوی فودمپ کم

گروه گوشت : گوشت گوساله ، مرغ ، بوقلمون ، تخم مرغ ، گوشت بره ، ماهی ، میگو

نان و غلات : برنج قهوه ای ، ذرت ، جو دوسر ، ارزن ، شکر قهوه ای

میوه ها : لیمو ، نارنگی ، آووکادو ، موز ، کیوی ، آناناس، کیوی

لبنیات : شیر بدون لاکتوز ، ماست کم چرب پروبیوتیک و پنیر های سفت مثل چدار

در بین مغزها بادام ، گردو ، بادام زمینی و از گروه روغن ها روغن زیتون و کره آب شده

سبزیجات : اسفناج ، کدو ، هویج و گشنیز. سبزیجاتی که نفخ زیاد ایجاد می کنند بهتر است حذف شوند و در صورت نیاز از سبزیجات پخته با بخارپز استفاده شود.

نوشیدنی  : دمنوش چای نعنا ، چای سبز ، دمنوش زیره سیاه . مصرف آب فراوان توصیه می شود. آب باید در مقدار کم و در دفعات زیاد نوشیده شود.

زنجبیل ماده غذایی مفیدی است که می تواند به صورت دمنوش یا مخلوط با غذاها مصرف شود.

عصاره بابونه 3-5 میلی لیتر سه بار در روز بین وعده های غذایی برطرف کننده گاز یا نفخ است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.