رژیم غذایی برای چربی شکمی

رژیم غذایی برای چربی شکمی : چگونه می توان از دست چربی شکمی خلاص شد ؟ آیا رژیم غذایی یا الگوی غذایی مناسبی برای این کار وجود دارد؟ بهتر است نخست چربی های شکمی را بشناسیم. چربی های شکمی دو دسته هستند . دسته ای از آنها چربی زیر پوستی یا زیر جلدی هستند و نقش یک عایق محافظ را برای بدن بازی می کنند و می توان آن را با گرفتن سطح پوست بین دو انگشت و یا وسایل اندازه گیری ، اندازه گرفت. بر اثر چاق شدن میزان آن افزایش می یابد ولی چندان خطر بیماری زایی ندارد . مقدار این چربی در خانم ها بیشتر از آقایان است.

دسته دوم چربی احشایی یا چربی درون حفره شکمی هستند که عمیق ترین لایه چربی تنه هستند و اطراف اندام های داخلی حفره شکمی مثل کبد ، کلیه ، روده ، لوزالمعده و … را فرا می گیرند و خطرناک ترین نوع چربی هستند. میزان زیاد این چربی خطر دیابت ، فشار خون ، بیماری قلبی ، سرطان سینه ، سرطان روده بزرگ و آلزایمر را افزایش می دهد.میزان این چربی در مردان بیشتر از زنان است. ممکن است فردی لاغر به نظر برسد اما مقدار زیادی چربی احشایی در حفره شکمی خود داشته باشد. افزایش یک کیلو گرم چربی احشایی می تواند خطر دیابت را تا هفت برابر در زنان و تا دو ونیم برابر در مردان افزایش دهد.علت  اینکه این چربی ها خطر سرطان را بیشتر می کنند این است که تجمع بیش از حد چربی شرایط را برای بروز استرس اکسیداتیو و ایجاد رادیکال های آزاد و در نتیجه سرطان آماده می کند.

نحوه رژیم غذایی برای چربی شکمی

در افراد چاق در بیشتر موارد چربی شکمی ترکیبی از چربی زیر پوستی و چربی احشایی است. همچنین نتایج یک تحقیقات نشان داده است که افسردگی خطر ابتلا به چاقی شکمی را دو برابر می کند . برای کاهش چربی شکمی هرگز  از رژیم هایی که سبب لاغری سریع میشوند ، پیروی نکنید. کاهش وزنی که از این رژیم ها به دست می آید بیشتر به خاطر از دست دادن آب بدن و تحلیل بافت ماهیچه ای است تا کاهش چربی و معمولا به سرعت هم برگشت پذیرند.

معمولا رژیم غذایی مدیترانه ای رژیم مناسبی برای کاهش چربی شکمی است. این رژیم بر اساس استفاده از اسید های چرب با یک پیوند دوگانه ( روغن زیتون ) ، میوه و سبزی تازه ، غلات کامل مانند جو دو سر ، برنج قهوه ای و نان های سبوس دار ، محصولات لبنی کم چرب ، ماهی  ، حبوبات ، گوشت ماکیان ، استفاده از مغز ها مانند گردو ، بادام ،  فندق و مصرف کمتر گوشت قرمز است. فواید این رژیم کنترل بهتر وزن ، کاهش چربی شکمی ، کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی ، کاهش کلسترول ، پیشگیری از دیابت نوع دوم و سندرم متابولیک ، کاهش خطر آلزایمر ، زوال عقل ، افسردگی و پارکینسون ، بهبود خلق و خو و افزایش سطح انرژی است. 

رژیم غذایی برای چربی شکمی

رژیم فوری برای چربی شکمی

انجام ورزش های هوازی مثل پیاده روی تند در کاهش چربی شکمی بسیار موثر است . بهترین زمان های ورزش صبح ناشتا و یا هنگام عصر است که ذخایر قند بدن تخلیه شده است و بدن فرصت بهتری برای چربی سوزی دارد. انجام حرکات دراز و نشست به سفت کردن ماهیچه های شکم کمک و از افتادگی شکم جلوگیری می کند ولی اثر چندانی بر روی سوختن چربی ندارد.

امروزه دستگاه های لاغری موضعی غیر تهاجمی که خطر جراحی و یا سایر روش های تهاجمی را ندارند به کمک کاهش چربی شکمی آمده اند و به نحو موثری آن را کاهش می دهند و اگر با اجرای یک رژیم غذایی مناسب و ورزش منظم همراه باشد نتیجه مطلوب و دراز مدتی به دست می دهند.

دستگاه کرایو لیپولیز پیشرفته ترین روش غیر تهاجمی و بدون جراحی در کاهش چربی شکمی و سایر نقاط بدن مثل بازوها ، پهلو ها ، پشت و ران و باسن است. در این دستگاه از تکنیک سرما دهی به موضوع مورد نظر استفاده می شود که سبب ایجاد حالت آپوپتوزیس یا مرگ برنامه ریزی شده سلول های چربی می شود. سلول های چربی مرده شکسته می شوند و از طریق سیستم لنفاوی جذب و به وسیله مایع لنفاوی حداکثر تا سه ماه تخلیه می شوند. نتیجه این کار کاهش قابل ملاحظه بافت چربی در تعداد جلسات اندک ( یک تا دو جلسه ) است. جلسه دوم در صورت نیاز سه ماه بعد خواهد بود و تعداد نواحی نیز کاهش می یابد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.