رژیم غذایی برای لاغری

رژیم غذایی برای لاغری با 12 نکته، برنامه کاهش وزن به روش NHS  به بهترین شکل ممکن شروع کنید.

  • یک رژیم غذایی سالم به محافظت در برابر سوء تغذیه در تمام اشکال آن و همچنین بیماری های غیرواگیر (NCDs) از جمله دیابت، بیماری قلبی، سکته مغزی و سرطان کمک می کند.
  • رژیم غذایی ناسالم و عدم فعالیت بدنی منجر به خطرات جهانی برای سلامتی می شود.
  • شیوه‌های غذایی سالم در اوایل زندگی شروع می‌شوند تغذیه با شیر مادر باعث رشد سالم و بهبود رشد شناختی می‌شود و ممکن است مزایای سلامتی طولانی‌مدتی مانند کاهش خطر اضافه وزن یا چاقی و ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر در سنین بالاتر داشته باشد.
  • انرژی دریافتی (کالری) باید با مصرف انرژی در تعادل باشد. برای جلوگیری از افزایش وزن ناسالم، چربی کل نباید از 30 درصد کل انرژی دریافتی تجاوز کند. مصرف چربی های اشباع شده باید کمتر از 10 درصد کل انرژی دریافتی و دریافت چربی های ترانس کمتر از 1 درصد کل انرژی دریافتی باشد، با تغییر مصرف چربی از چربی های اشباع و چربی های ترانس به چربی های غیر اشباع. و در راستای هدف حذف چربی های ترانس تولید شده در صنعت
  • محدود کردن مصرف قندهای آزاد به کمتر از 10 درصد کل انرژی دریافتی بخشی از یک رژیم غذایی سالم است. کاهش بیشتر به کمتر از 5٪ از کل انرژی دریافتی برای مزایای سلامتی اضافی پیشنهاد می شود
  • نگه داشتن مصرف نمک به کمتر از 5 گرم در روز (معادل مصرف سدیم کمتر از 2 گرم در روز) به جلوگیری از فشار خون بالا کمک می کند و خطر بیماری قلبی و سکته را در جمعیت بزرگسال کاهش می دهد.

چگونه یک رژیم غذایی مناسب داشته باشیم

بررسی اجمالی مصرف یک رژیم غذایی سالم در طول زندگی به جلوگیری از سوءتغذیه در تمام اشکال آن و همچنین طیف وسیعی از بیماری‌های غیرواگیر (NCD) و شرایط کمک می‌کند. با این حال، افزایش تولید غذاهای فرآوری شده، شهرنشینی سریع و تغییر سبک زندگی منجر به تغییر در الگوهای غذایی شده است. مردم اکنون غذاهای پرانرژی، چربی، قندهای آزاد و نمک/سدیم بیشتری مصرف می‌کنند و بسیاری از مردم به اندازه کافی میوه، سبزیجات و سایر فیبرهای غذایی مانند غلات کامل مصرف نمی‌کنند.ترکیب دقیق یک رژیم غذایی متنوع، متعادل و سالم بسته به ویژگی های فردی (مانند سن، جنسیت، سبک زندگی و میزان فعالیت بدنی)، بافت فرهنگی، غذاهای محلی موجود و آداب و رسوم غذایی متفاوت خواهد بود. با این حال، اصول اساسی آنچه که یک رژیم غذایی سالم را تشکیل می دهد یکسان است.صبحانه

 صبحانه را حذف نکنید

نخوردن صبحانه به کاهش وزن کمکی نمی کند. ممکن است مواد مغذی ضروری را از دست بدهید و ممکن است در طول روز بیشتر میان وعده بخورید زیرا احساس گرسنگی می کنید.

 وعده های غذایی منظم بخورید

خوردن در زمان های منظم در طول روز به سوزاندن کالری با سرعت بیشتری کمک می کند. همچنین وسوسه خوردن میان وعده های غذایی سرشار از چربی و قند را کاهش می دهد.

 میوه و سبزی فراوان بخورید

میوه ها و سبزیجات کم کالری و چربی و سرشار از فیبر هستند – 3 ماده ضروری برای کاهش وزن موفق. آنها همچنین حاوی مقدار زیادی ویتامین و مواد معدنی هستند.

 بیشتر فعال شوید

فعال بودن کلید کاهش وزن و حفظ آن است. ورزش علاوه بر فواید زیادی برای سلامتی، می‌تواند به سوزاندن کالری‌های اضافی که نمی‌توانید تنها از طریق رژیم غذایی از دست بدهید، کمک کند. فعالیتی را پیدا کنید که از آن لذت می برید و می توانید در برنامه روزانه خود قرار دهید.

 مقدار زیادی آب بنوشید

مردم گاهی تشنگی را با گرسنگی اشتباه می گیرند. وقتی یک لیوان آب واقعاً همان چیزی است که نیاز دارید، می توانید کالری بیشتری مصرف کنید.

بیشتر بخوانید: آب مهمترین ماده غذایی

غذاهای حاوی مقدار زیادی فیبر می توانند به شما کمک کنند احساس سیری داشته باشید، که برای کاهش وزن عالی است. فیبر فقط در غذاهای گیاهی مانند میوه ها و سبزیجات، جو دوسر، نان سبوس دار، برنج قهوه ای و ماکارونی و لوبیا، نخود و عدس یافت می شود.

 برچسب مواد غذایی را بخوانید

دانستن نحوه خواندن برچسب‌های مواد غذایی می‌تواند به شما در انتخاب گزینه‌های سالم‌تر کمک کند. از اطلاعات کالری استفاده کنید تا بفهمید که چگونه یک غذای خاص در میزان کالری روزانه شما در برنامه کاهش وزن قرار می گیرد.

 از بشقاب کوچکتر استفاده کنید

استفاده از بشقاب های کوچکتر می تواند به شما در خوردن وعده های کوچکتر کمک کند. با استفاده از بشقاب ها و کاسه های کوچکتر، ممکن است بتوانید به تدریج به خوردن وعده های کوچکتر بدون گرسنگی عادت کنید. حدود 20 دقیقه طول می کشد تا معده به مغز بگوید که سیر است، بنابراین به آرامی غذا بخورید و قبل از اینکه احساس سیری کنید، غذا را متوقف کنید.

غذاها را ممنوع نکنید

هیچ غذایی را در برنامه کاهش وزن خود ممنوع نکنید، به خصوص آنهایی که دوست دارید. ممنوع کردن غذاها فقط باعث می شود که هوس بیشتری برای آنها داشته باشید. هیچ دلیلی وجود ندارد که تا زمانی که در مقدار کالری روزانه خود باقی بمانید، نتوانید از این خوراکی گاه به گاه لذت ببرید. کشورهای عضو سازمان جهانی بهداشت توافق کرده اند که تا سال 2025 میزان مصرف نمک در جهان را 30 درصد کاهش دهند. آنها همچنین موافقت کرده اند که افزایش دیابت و چاقی در بزرگسالان و نوجوانان و همچنین اضافه وزن دوران کودکی را تا سال 2025 متوقف کنند.

 غذاهای ناسالم خریداری نکنید

برای جلوگیری از وسوسه، غذاهای ناسالم  مانند شکلات، بیسکویت، چیپس و نوشابه های گازدار شیرین را در خانه نگهداری نکنید. در عوض، تنقلات سالم مانند میوه، کیک برنجی بدون نمک، کیک جو دوسر، ذرت بو داده بدون نمک یا شیرین نشده و آب میوه را انتخاب کنید.

بیشتر بخوانید: هله هوله خوردن و خطر چاقی

مصرف الکل را کاهش دهید

یک لیوان شراب استاندارد می تواند به اندازه یک تکه شکلات کالری داشته باشد. با گذشت زمان، نوشیدن بیش از حد به راحتی می تواند به افزایش وزن کمک کند.

 وعده های غذایی خود را برنامه ریزی کنید

سعی کنید صبحانه، ناهار، شام و میان وعده های خود را برای هفته برنامه ریزی کنید و مطمئن شوید که میزان کالری خود را رعایت می کنید. ممکن است تهیه یک لیست خرید هفتگی برای شما مفید باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.