تغذیه مناسب در ایام امتحانات

تغذیه مناسب در ایام امتحانات اثر مهمی بر افزایش تمرکز، یادگیری و پیشگیری از استرس های شب امتحان دارد. در این ایام بیشتر دانش آموزان دچار استرس هستند. معمولاً استرس با افزایش فشار خون، افزایش تحریک پذیری عضلات، تپش قلب، افزایش تهویه ریوی و تغییر عملکرد غدد درون ریز بدن همراه است. هورمون هایی که در پاسخ به استرس ترشح می شوند ساز و کارهای متابولیکی بدن را تغییر می دهند و سبب افزایش نیازهای تغذیه ای بدن مانند پروتئین، انرژی، چربی، کربو هیدرات، مواد معدنی و ویتامین­ها می شوند. استفاده از یک رژیم غذایی که در آن از همه گروه های غذایی (غلات و حبوبات، گوشت، سبزیجات و میوه) استفاده شده باشد، باعث ارتقای سلامت جسم و ذهن می شود. برای تعیین نیازهای تغذیه ای در ایام امتحانات هر یک از این گروه ها را جداگانه بررسی می کنیم.
انرژی: ممکن است نیاز به انرژی در این ایام افزایش نیابد، اما تامین انرژی از مواد ی که ارزش غذایی دارند و فقط ارزش انرژی زایی ندارند، بسیار مهم است.
میوه و سبزی و آب: در ایام امتحانات برای افزایش یادگیری و انتقال صحیح پیام های عصبی نیاز به ویتامین های گروه B و سایر ویتامین های محلول در آب مانند B1، B2، B6،پنتوتنیک اسید، نیاسین، فولیک اسید و ویتامین C افزایش می یابد. همچنین به سبب وجود استرس در این روزها کلسیم و منیزیم، مس و روی بیشتری از ادرار دفع می شود. مصرف میوه و سبزی به مقدار کافی ضمن تامین ویتامین ها و املاح به میزان کافی باعث کارکرد مناسب تر دستگاه گوارش و جلوگیری از یبوست می شود. مصرف آب کافی نیز به همراه سبزی و میوه که حاوی فیبر هستند به این امر کمک می کند.
کربو هیدرات: مصرف کربوهیدرات های پیچیده (کمپلکس) مانند نان، غلات و پرهیز از مصرف قندهای ساده مثل کیک، شیرینی و شکلات به ویژه در وعده صبحانه اهمیت فراوانی دارد. قندهای ساده قند خون را به سرعت بالا می برندو در پاسخ به افزایش ناگهانی قند خون، انسولین را وادار به ترشح می کنند. پس از مدت کوتاهی قند خون مجدداً کاهش می یابد و بدن دچار حالت هیپوگلیسمی (اُفت قند خون) می شود. این امر اثر مستقیمی بر کاهش تمرکز، حافظه و قدرت یادگیری دارد.
پروتئین: نیاز به پروتئین ممکن است اندکی افزایش یابد، اما مهمتر از افزایش نیاز به پروتئین، تامین آن از مواد پروتئینی با ارزش زیستی زیاد است. از شمار این مواد می توان به شیرو تخم مرغ اشاره کرد که مصرف آنها به ویژه در وعده صبحانه حائز اهمیت است. ضمن آنکه مصرف مواد لبنی در بقیه اوقات روز نیز ضروری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.