الویت نخست در رژیم کاهش وزن

خشنود کننده دیگران (people pleaser) آدم خوش ذاتی است که احساس مسئولیت و تعهد زیادی به خانواده ،کار و فعالیت های داوطلبانه دارد. تنها مشکلی که دارد این است که در مراقبت از خود و سلامتی خود کم می گذارد. برای او سخت است که به دیگران “نه” بگوید . کار هر کسی را به کار خودش ترجیح می دهد . اگر به او بگویند فهرستی از کارهای روزانه خود را بنویس ، کارهایی که مربوط به سلامتی اوست در آخر فهرست قرار می گیرد.

افرادی که دیگران را خشنود می کنند ، در قبال خانواده ، کار و جامعه ایثار می کنند و این امر سبب می شود تا وقت کمتری برای خود صرف کنند. زنان معمولا کمتر به سلامتی خود توجه می کنند. چون بیشتر از مردان ایثارگرند.بسیاری از زنان مراقب خانواده ،فرزندان،همسر،والدین و حتی همکاران و همسایگان خود نیز هستند، این کار استرس فراوانی به آنها وارد می کند و سبب می شود از امور مرتبط با سلامتی خود غافل می شوند.

خشنود کننده دیگران فکر می کند که مراقبت از خود چیزی شبیه خود خواهی است . در حالی که او باید بپذیرید که به ساعاتی نیاز دارد تا تنها باشد ، استراحت کند ، ورزش کند و برای تهیه غذای سالم برنامه ریزی کند ، باید بداند که مراقبت از خود ،خودخواهی نیست. الویت نخست در کاهش وزن توجه به خود و برنامه ریزی کارهای روزانه با محوریت برنامه هایی است که به سلامت فرد ارتباط دارد.باید بله گفتن به خود را تمرین کنید. بله گفتن به دیگران فرد را را از تفکر درباره خود بازمی دارد.

برای اینکه بتوانید در کارهای روزانه خود تعادل ایجاد کنید، آنها را به چهار دسته تقسیم کنید.

1-     کارهای مربوط به خویشاوندان و نزدیکان

2-     مسایل کاری

3-     کارهای مربوط به اوقات فراغت و مسایل معنوی و مذهبی

4-     مسایل مربوط به مراقبت از خود مانند شرکت در ورزش های گروهی ، یادگیری یک رشته ورزشی و ….

باید نه گفتن را یاد بگیرید. مراقبت از خود و توجه بیشتر به سلامتی مستلزم نه گفتن به دیگران در مواقع ضروری است. خشنود کننده دیگران باید بفهمد که احترام و ارزش گداشتن به احساسات خود به همان اندازه احترام به دیگران اهمیت دارد.

یادگیری نه گفتن تمرینی است که باید بارها انجام شود. در مورد درخواست دیگران گفتن جملاتی مانند من باید برنامه خود را چک کنم و اجازه دهید در این باره فکر کنم، را تمرین کنید.

الویت نخست در رژیم کاهش وزن

خوشحال کننده دیگران تمایل دارد بیشتر از آنچه در توانش است ، کارها را به عهده بگیرید. مانند مادری که هر روز برای فرزندش خوراکی مدرسه اش را آماده می کند و یا رختخوابش را جمع می کند ، در حالی که فرزندش به اندازه کافی بزرگ شده است تا خودش این کارها را انجام دهد و یا کارمندی که در محل کارش بیش از دیگران احساس وظیفه می کند و بیشتر از همه کار می کند و همیشه داوطلب است تا کار دیگران را انجام دهد، اما به خودش و کارهای شخصی اش توجهی دارد.

با انجام ندادن حداقل یک یا دو کار کوچک می توان وقت زیادی را آزاد کرد. با گفتن برخی جملات به دیگران می توان کارها را تقسیم کرد و مثلا با گفتن این جمله به همسر خود می توانید وقت خود را تنظیم کنید.” عزیزم اگر بچه ها را از کلاس تقویتی به خانه برسانی من می توانم به کلاس ورزش بروم” و یا با گفتن این جمله به فرزندان خود مانند” اگر ساندویچ ناهارتان را خودتان تهیه کنید ، وقت بیشتری خواهم داشت تا برای برنامه فردای خود برنامه ریزی کنم”

اجرای یک رژیم غذایی مناسب برای کاهش وزن مستلزم توجه بیشتر به خود و برنامه های شخصی است و این برنامه نباید فدای توجه بیش از حد به خانواده ، کار و اجتماع شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.