علل تعلل و طفره رفتن در شروع کردن رژیم کاهش وزن

تعلل کننده اهمیت کاهش وزن را می داند و دلش می خواهد این کار را انجام دهد، اما به نظر نمی رسد که هرگز این امر اتفاق بیفتد. تعلل کننده نگران شروع یک برنامه کاهش وزن و شکست دوباره در آن است، احساس دستپاچگی می کند و نمی داند چگونه آن را شروع کند. او از گفتن اینکه رژیم را از هفته بعد شروع می کنم، خسته شده است و به نظر می رسد که هفته بعد هرگز نمی آید.
تعلل مزمن در شروع رژیم کاهش وزن رو به افزایش است. گرچه آمار دقیقی از آن در ایران نداریم، ولی در آمریکا این میزان از 5 درصد در 1978 به 26 درصد در 2006 افزایش یافته است.
تحقیقات نشان داده اند، کسانی که از شروع رژیم طفره می روند، اعتماد به نفس کمی دارند و مطمئن نیستند که بتوانند رژیم خود را به طور کامل انجام دهند. فرد تعلل کننده به سمت نوعی زندگی می رود که می تواند توانایی او برای رسیدن به هدف را تخریب کند و در حالت شدید به اضطراب و افسردگی منجر می شود.

تعلل نباید به راحتی به تنبلی و بطالت نسبت داده شود. یعنی فرد تعلل کننده در رژیم ممکن است آدم بسیار فعالی هم باشد. فرد تعلل کننده به جای اینکه درگیر فعالیتی شود که برای سلامتی و کاهش وزن او بیشتر مفید است (مانند پیاده روی) به کارهایی مانند تماشای تلویزیون می پردازد. در حقیقت فرد به فعالیتی تمایل دارد که در کوتاه مدت لذت بخش است، اما در درازمدت اثرات زیانباری برای سلامتی او دارد.

علل تعلل و طفره رفتن در شروع کردن رژیم کاهش وزن

محققان چند دلیل برای این رفتار غیرمنطقی یافته اند:
1- آنها رژیم گرفتن را کاری نفرت انگیز می دانند و هرکاری انجام می دهند تا از آن اجتناب کنند.
2- بی اعتمادی. فرد تعلل کننده از هرحرکتی در جهت رژیم دوری می کند، چون اطمینان ندارد که آن را به انجام برساند.
3- انتظار نتیجه فوری داشتن. او می خواهد زود به نتیجه برسد و اضافه وزنی را که در طی سال ها برای او به وجود آمده است در مدت کوتاهی از بین ببرد. تصمیم او برای انجام رژیم از روی یک انگیزه آنی است تا اینکه از روی یک تصمیم و برنامه ریزی قبلی باشد. مثلاً او در بین دوستان و خانواده خود کسی را می بیند که با مراجعه به یک متخصص تغذیه کاهش وزن موفقی داشته است. لذا او هم تصمیم می گیرد که از وزن خود بکاهد.
4- تمرکز نداشتن. تعلل کننده کمتر اهل سازماندهی و نظم دهی برنامه های روزانه است.
* چند راهکار:
1- فهرستی از اهدافی که در رژیم دارید و موانعی که ممکن است بر سر راه این اهداف وجود داشته باشد، تهیه کنید.
هدف    مانع
کاهش وزن     باید بیشتر آشپزی کنم
ظاهر بهتری داشته باشم    ممکن است کمی هزینه داشته باشد، چون باید مواد غذایی خاصی تهیه کنم
سلامتی قلب     از جمع دوستان و فامیل که دوست دارند غذا بخورند، دور شوم.

فهرستی از اهداف و موانع در مورد ورزش کردن

هدف    مانع
تناسب اندام     عقب ماندن از کارهای روزانه
داشتن انرژی بیشتر    ورزش کردن و رفتن به باشگاه هزینه زیادی دارد
پیروی از توصیه های متخصص تغذیه برای تنظیم قندخون     از ورزش کردن در کنار دیگران راحت نیست.

با تنظیم این فهرست می توان راه هایی برای برطرف کردن موانع پیدا کرد. مثلاً اگر کسی هزینه رفتن به باشگاه را مانعی برای ورزش کردن می داند، می تواند جایگزین ارزانی مانند پیاده روی تند را انتخاب کند. و یا اگر کسی آشپزی کردن و این که حتماً باید برای رژیم گرفتن غذاهای ویژه ای تهیه کند را مانعی در راه کاهش وزن می داند، می تواند به راه هایی برای تهیه غذاهایی که سریع تهیه می شوند و در ضمن سالم هستند، بیندیشد.
2- اهداف کوچک تعیین کنید.
برای یک فرد تعلل کننده، تغییر سبک زندگی و بهبود سلامتی بدن هدفی بزرگ و دوردست، بدون منافع و نتیجه آنی است. این امرمی تواند به آسانی انگیزه او را از بین ببرد. مرحله بندی کردن یک هدف به شکلی که بتوان آن را راحت دنبال کرد و مرحله به مرحله جلو رفت، بسیار مناسب تر است.
مثلاً برای کسی که اصلاً ورزش نمی کند، به جای اینکه از روزی یک ساعت ورزش شروع کند بهتر است از روزی 20 دقیقه شروع کند و به تدریج زمان و دفعات آن را افزایش دهد.
از آنجا که افراد تعلل کننده به اهداف آنی فکر می کنند می توانند ضمن فکر کردن به منافع آنی یک حرکت، از آن در جهت رسیدن به هدف بزرگتر استفاده کنند. مثلاً خوردن صبحانه و قدم زدن روزانه می تواند به او انرژی بیشتری بدهد ( منفعت آنی) و افزون بر آن به او کمک می کند که بتواند با تنظیم و افزایش متابولیسم بدن روند کاهش وزن را بهتر مدیریت کند. ( منفعت طولانی مدت).

3- به خود کمک کردن
ویژگی مشترک همه افراد تعلل کننده این است که به سادگی با چیزهایی که در اطرافشان است، دچار تشتت می شوند. عوامل بازدارنده ای مانند ایمیل، اینترنت و موبایل سبب می شوند که فرد تعلل کننده نتواند اهداف کوتاه مدت خود جهت ارتقای سبک زندگی سالم را دنبال کند. بنابراین، بهتر است این افراد به چیزهایی فکر کنند که می توانند برای محدود کردن یا از بین بردن عوامل بازدارنده، مفید باشند مثلاً کنارگذاشتن کامپیوتر و یا لپ تاپ به هنگام غذاخوردن و یا خاموش کردن گوشی موبایل هنگام ورزش کردن.
4- جایزه دادن
به خود جایزه دادن یکی از رفتارهای موثر در مدیریت وزن است. توجه به موفقیت های کوچک در راه کاهش وزن به فرد تعلل کننده کمک می کند تا از تلاش خود قدردانی کند واعتماد به نفس و انگیزه بیشتری یابد. موفقیت های کوچک می تواند گنجاندن سبزی و صیفی بیشتر در رژیم غذایی و یا برداشتن لقمه های کوچک و آهسته غذا خوردن باشد.
جایزه باید شامل هر چیزی غیر از غذا باشد ، مانند رفتن به کنسرت، خرید یک گل، خرید یک روسری و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.