رژیم غذایی مناسب برای افراد شاغل

بسیاری از افراد شاغل در طی ساعت های کاری به وضعیت غذایی خود توجه نمی کنند . در بیشتر موارد یکی از وعده های غذایی حذف می شود و یا غذا در ساعت های غیر معمول خورده می شود. مثلا صبحانه در در  ساعت غیر معمول با همکاران خورده می شود و یا وعده ناهار حذف می شود.پس از پایان کار اداری و زمانی که فرد به خانه باز می گردد در حوالی عصر ناهار خود را می خورد.فاصله زیاد بین وعده های غذایی سبب پرخوری در یک وعده می شود و همچنین نخوردن ناهار و نداشتن میان وعده عصر سبب می شود که فرد دچار پرخوری عصرگاهی و یا شبانه شود. نداشتن تحرک پس از یازگشت به خانه و نیز نداشتن زمان کافی برای هضم غذای خورده شده سبب بروز چاقی و سایر عوارض آن می شود.

تحقیقات نشان  داده اند زمانی که افراد شاغل برای ناهار اختصاص می دهند، کاهش یافته است.  بیشتر کارمندان و مدیران ناهار را فراموش می کنند و یا وقت کافی برای خوردن آن ندارند. هر فرد متناسب با کاری که انجام می دهد باید رژیم غذایی مناسبی داشته باشد و مهمترین نکته نظم وعده های غذایی و پرهیز از بی نظمی غذایی است. طبیعتا افراد کم تحرک و کسانی که پشت میز می نشینند ، چون کالری کمتری مصرف می کنند باید انرژی دریافتی روزانه خود را کاهش دهند.همچنین باید از مصرف غذاهای پر کالری ، چرب و شیرین که به وفور در اداره ها و شرکت ها مصرف می شود ، بپرهیزند و میوه و سبزی بیشتر مصرف کنند. این کار ضمن اینکه  سبب می شود که کالری کمتری به بدن برسد ، باعث اصلاح حرکات دستگاه گوارش و پیشگیری از یبوست به سبب نشستن زیاد و بی تحرکی می شود.نوشیدن آب کافی و انجام ورزش روزانه نیز در شاغلین بسیار مهم است.

کسانی که کار فیزیکی انجام می دهند و فعالیت بدنی بیشتری دارند باید مطابق کاری که انجام می دهند  کالری بیشتری دریافت کنند و بهتر است این دریافت کالری متعادل و از همه گروه های غذایی باشد تا بتواند انرژی کافی ، کلیه مواد مغذی ، ویتامین ها و املاح را برای بدن فراهم سازد. مصرف مواد لبنی و دریافت ویتامین D کافی جهت استحکام وسلامت استخوان ها اهمیت زیادی دارد.

در کسانی که کار شبانه انجام می دهند و شیفت شب هستند ، به علت اختلال در ساعت بیولوژیک تعادل رژیم غذایی به هم می خورد . اگر این افراد نتوانند نظم سه وعده ای معمول را حفظ کنند باید وعده های غذایی را به زمان هایC وB  و A تقسیم کنند و بر اساس آن نظم تازه ای ایجاد کنند.

شاغلین به طور کلی باید از خوردن غذا های چرب و شیرین بپرهیزند ، میوه و سبزی بیشتری مصرف کنند و برای جلوگیری از اختلالات گوارشی و پرهیز از پرخوری آرام غذا بخورند و حد اقل سی دقیقه برای غذا خوردن وقت اختصاص دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.