استرس و چاقی

استرس و زندگی پرشتاب موانع رژیم کاهش وزن
افراد عجول و پر مشغله، متخصص انجام دادن چند کار با هم و تردستی در کار هستند. آن ها در سراسر زندگی خود عجله دارند و پرمشغله اند. این افراد به اصطلاح دیر آمده اند و زود می خواهند بروند، وقتی ندارند که برنامه ای برای کاهش وزن ترتیب دهند و حتی به آن فکر کنند. آن ها با آرامش و استراحت مشکل دارند. می دانند که باید آرام تر حرکت کنند و تعادلی در زندگی خود ایجاد کنند؛ اما مطمئن نیستند که این کار را چگونه انجام دهند.
با وجود وسایل پیشرفته امروزی مانند کامپیوتر، موبایل و وسایل ارتباط جمعی که سبب می شوند تا ما وقتمان را بشتر حفظ کنیم؛ اما احساس می کنیم که بیشتر مورد حمله قرار گرفته و به بند کشیده شده ایم. بسیاری از مردم بیشتر کار می کنند و کمتر می خوابند و این شتاب زندگی به استرس بیشتر منجر شده است که با شیوه خوردن ناسالم و بی تحرکی همراه است.
این وضعیت ” زمان خستگی ” نامیده می شود، وقتی که منابع انرژی بدن از برنامه ریزی گیج کننده تخلیه می شود و در آن زمان احساس فرسودگی می کنید. در این حالت فرد به دنبال دریافت انرژی کمکی از غذا است. عادت خواب ناکافی و نامنظم با افزایش وزن و چاقی همراه است. خواب کوتاه با افزایش وزن، چاقی، افزایش اشتها و خطر بروز دیابت و بیماری های قلبی همراه است.
نگاه جدیدی به زندگی خود بیندازیم
برای تغییر رفتار، نخست باید شروع به آگاهی یافتن و شناختن رفتارها و موقعیت های استرس زای زندگی که سبب به هم خوردن تعادل زندگی می شوند، کنیم. یک راه برای اینکه فرد بداند، زندگی او از تعادل خارج شده است، این است که هویت و نحوه زندگی خود را فهرست و بعد تحلیل کند. برای اینکه مشخص شود که چگونه این امر ارزیابی شود، می توان آن را در چهار بعد زندگی مانند 1- خویشان، بستگان و روابط فردی 2- کار 3- مسائل معنوی و جنبه های روحی و معنوی زندگی 4- امور مربوط به مراقبت فردی دسته بندی کرد.
بنابراین فرد می تواند از خود بپرسد که چقدر برای هر یک از این جنبه ها وقت گذاشته است؟ آیا به موردی بیش از اندازه توجه کرده است؟ کدام یک از این ابعاد بیشتر استرس زا است؟ کدام یک به فرد کمک می کند تا استرس خود را کنترل کند و به او نشاط و لذت می دهد؟ به کدام یک از ابعاد دوست دارد بیشتر بها دهد و به کدامیک کمتر توجه کند؟ توجه به این موارد به تغییر رفتار و اصلاح سبک زندگی و عادت های غذایی ناسالم و نیز برنامه کاهش وزن کمک می کند.
مراقب زمان خود باشید
تفکر بیشتر به زندگی هدفمند و متعادل کمک می کند. آگاهی ذهنی و دقت و آگاهی به آن چیزی که در حال اتفاق می افتد به بهبودی خلق و خو و کاهش استرس منجر می شود. مراقبه ذهنی می تواند یک رفتار شناختی قوی برای تغییر پاسخ افراد به حوادث زندگی باشد.
نتیجه یک مطالعه در افراد که یک یا چند خطر بیماری قلبی در آن ها وجود داشته، نشان داده است که تکنیک هایی مانند مراقبه ذهنی، تمرینات تمدد اعصاب و ریلکسی و مدیریت استرس به برنامه کاهش وزن، آموزش سلامت، افزایش فعالیت بدنی و در نتیجه کاهش خطر بیماری های قلبی در آن ها کمک شایانی کرده است.
سعی کنید بیشتر تمرکز کنید و بیشتر مراقب خود باشید
آگاهی و هوشیاری و ذهن کمک می کند تا با دیگران بهتر ارتباط برقرار کنید و احساس راحتی بیشتری داشته باشید. سعی کنید وقتی بر چیزی تمرکز می کنید، نفس عمیق بکشید و این کار را به عنوان یک مهارت برای تمدد اعصاب فرا گیریرد.
توجه کنید که چه اندازه به گذشته فکر می کنید و در گذشته زندگی می کنید. مانند رژیم ناموفقی که در گذشته داشتید و یا دوره های پرخوری که قبلا داشته اید و یا اینکه چقدر به آینده فکر می کنید و این آینده نگری آیا مانع درک زمان حال شده است یا خیر؟ آیا بر روی زمان حاضر و حال تمرکز دارید؟
مثلا به جای گفتن چرا همیشه در کاهش وزن ناتوانم ( درگذشته به خاطر نتایج ناموفق قبلی) و یا اگر وزنم را کم کنم دوباره وزنم بر می گردد و چاق می شوم ( رندگی در آینده و ترس موهوم) می توان گفت که چه کارهای کوچکی می توانم انجام دهم تا به خودم در مسیر کاهش وزن کمک کنم؟ (زمان حال).
دنبال پشتیبان باشید
افراد عجول و پر مشغله عادت دارند که بیشتر کارها را خودشان انجام دهند و از دیگران کمک نمی گیرند مثلا نمی توانند وقت خود را با همکار و یا دوست هماهنگ کنند که بتوانند با هم پیاده روی عصرانه داشته باشند.
نتیجه یک تحقیق نشان داده است که مردان یا زمانی که از حمایت اجتماعی در محیط کار برخوردار نبوده و تحت فشار کار بوده اند، در مقایسه با کسانی که از این حمایت برخوردار بودند، بیشتر در خطر افزایش فشار خون بوده اند.
کاهش حمایت اجتماعی در مورد تغذیه سالم و ورزش مانع شناخته شده برنامه کاهش وزن و حفظ آن است.
با افرادی که دارای تفکر مثبت هستند و مطمئن هستید که برای داشتن رفتار های سالم به شما کمک می کنند، صحبت کنید (افراد منفی در کاهش وزن را دلسرد می کنند).
با افرادی که از آن ها لذت می برید وقت بگذرانید و از کسانی که انرژیتان را تخلیه می کنند، بپرهیزید.
تمدد قوا کنید و خود را دوباره شارژ کنید
داشتن خواب و استراحت کافی کمک می کند تا باتری افراد پر مشغله دوباره پر شود. این امر کمک می کند تا در طی روز انتخاب های غذایی بهتر و ورزش بیشتری داشته باشید (مثلا به جای تاکسی گرفتن، پیاده روی کنید). مشغول شدن به فعالیت های ذهنی- بدنی مانند فرایض مذهبی، یوگا، تای چی، ورزش های ریلکسی پیشرفته، مراقبه (مدیتیشن) و حتی ماساژ کمک می کند تا فرد آرامش داشته باشد و از گرفت و گیر زندگی روزانه خود را رها کند.
برای افراد پر مشغله، ورزش منظم بهترین راه برای شارژ مجدد باتری ها و بهبود خلق و خو است.
بسیار مهم است که در هنگام شب، خواب کافی داشته باشیم. نیاز به خواب در افراد مختلف با هم فرق دارد. کیفیت خواب بسیار مهم تر است از مدت خواب.
از نوشیدن و خوردن مواردی که باعث بر هم زدن خواب می شوند، مانند مواد حاوی کافئین مانند قهوه، چای، شکلات در ساعات نزدیک به خوابیدن اجتناب کنید. افرادی که به کافئین حساس هستند حتی باید بسیار زودتر از این ساعت ها خوردن و نوشیدن مواد حاوی کافئین را متوقف کنند. 3 ساعت مانده به خواب، ورزش را متوقف کنید. قبل از خواب یک دوش آب گرم بگیرید. محیط خواب آرام و تاریک و راحت داشته باشید تا انرژی لازم برای شروع روز دیگر و ادامه برنامه کاهش وزن و ورزش داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.